Socialna podjetja – izziv v krizi? (I. del)

Posted: 15/03/2013 by andrejamotaln in Jaz podjetnik
Tags: , ,

“Kooperative so opomin mednarodni skupnosti, ki kaže, da je mogoče združiti tako ekonomsko upravičenost kot družbeno odgovornost.” Ban Ki-moon, generalni sekretar Organizacije združenih narodov

Kooperative, zadružništvo, socialno podjetništvo so le različna poimenovanja, ki pa imajo v osnovi skupen namen: združevati in povezovati aktivne posameznike, katere druži nek skupen interes ali cilj. V ospredju so postavljene vrednote in vrline, kot so sodelovanje, pomoč, demokratičnost, solidarnost, enakopravnost, poštenje, socialna odgovornost ter obča skrb za druge. Skratka, osrednjo vlogo ima podjetje kot celota vseh zaposlenih.

Kaj je socialno podjetništvo?

Definicij o socialnem podjetništvu je več in se medsebojno razlikujejo. Tomaž Stritar direktor Socialnega inkubatorja meni, da naj bi bila osrednja naloga socialnih podjetij reševanje aktualnih družbenih problemov na podjetniški način. Dobički, ki nastanejo v tovrstnem podjetju se vložijo v prihodnje nove ideje ali poslovanje, lahko pa se razdelijo med posamezniki, ki tvorijo socialno podjetništvo. Socialni podjetnik pa ni samo en človek ali neki manjši tim, temveč je skupnost entuziastov, ki ustvarjajo za skupnost in družbo. Socialni inovatorji lahko s pomočjo medsebojnega sodelovanja ustreznejše predstavijo družbeno inovacijo, saj je vsak sleherni posameznik pomemben člen verige socialnega podjetja. Z medsebojnim sodelovanjem se delijo znanja, spretnosti in ostale sposobnosti do katerih ima en sam posameznik omejen dostop.

::::::::::::::::::

Primerjava s klasičnim podjetjem

V klasičnih kapitalističnih podjetjih obstaja določen posameznik, ki s svojim vloženim kapitalom razporeja in nadzira zaposlene, zato se dobiček koncentrira v rokah lastnikov in morebitnih direktorjev. V socialnem podjetju je prvi pogoj vloženo skupno delo ter znanja, ki nato ustvarijo določen dobiček – ta se enakomerno porazdeli med posameznike, saj ti delujejo po temeljnih vrednotah in načelih. Lastniki socialnih podjetij so člani sami, ki ga demokratično vodijo in nadzirajo.

Smernice kooperativ

Kooperative uresničujejo svoje temeljne vrednote preko sedem načel, ki jim hkrati predstavljajo tudi smernice delovanja:
Logotip mednarodnih kooperativ– prostovoljno in odprto članstvo
– demokratičen nadzor članstva
– ekonomska participacija članstva
– samostojnost in neodvisnost
– izobraževanje, pridobivanje veščin in dostopnost informacij
– sodelovanje med kooperativami
– skrb za širšo skupnost.

V Evropi so kooperative nastajale že pred desetletji, še posebej na pobudo gospodarskih kriz in socialistov. Prve so nastale v Franciji in Italiji, po drugi svetovni vojni pa se razširijo v Veliko Britanijo, Španijo in druge države.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Log Out / Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Log Out / Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Log Out / Spremeni )

Google+ photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google+ računom. Log Out / Spremeni )

Connecting to %s